Alla inlägg under juni 2010

Av Hanna - 26 juni 2010 14:11

vi hade så trevligt midsommarfirande igår!

vi va hos min kompis sunniva o hennes sambo thomas o sonen emil!

de är så himla trevligt att va med dom, så avslappnat, och absolut inga måsten.

bara jätte skönt å trevligt! så mysigt med emil oxå som är ett så stort charmtroll ;)


idag tänkte jag försöka göra lite nytta, bära ner brädor o elände till boden så man kan såga upp de till ved, men de blev lite knepigt när de började regna, riktigt kraftigt regn, för ett nån timma senare va strålande sol igen..


men inne så såg ja nåt så mysigt ;)

 

Mimma hade tagit Lisas bur i beslag!

och där sov hon så gott.

Av Hanna - 23 juni 2010 12:57

kändes nästan lite som ett skämt.

ja va ju rätt lugn faktiskt inför besiktningen... å inte alls orolig att dom skulle hitta nåt fel med avgassystemet, ja bytte ju de igår. avgassystemet va de ioförsig inget fel på, men de läckte fortfarande,och dom kunde inte mäta avgaserna  :( så en anmärkning och återbesök.

for direkt till verkstan, så dom tog in bilen, kollade och kostaterade att vi måste byta katasylatorn... dessutom måste vi köpa nya sommardäck, smörja bromsbeläggen och fixa hjulinställningen... ajajajajaj    


men ja kan ändå verkligen rekomendera Swärd Bilverkstad.

så otroligt trevliga och hjälpsamma!


Vi fick tillokmed bra tips på vart vi kan hitta en billig katalysator, som dom sedan monterar! annars så tänker man ju att dom bara borde vilja sälja sina dyra fina delar. men nej, dom hade hjärtat på rätta stället ;)

tur att ja fick så pass mycket tillbaka på skatten, tack vare de har ja faktiskt råd med detta.

lite tungt är de, men man får se de som en investering.

lr nåt   

Av Hanna - 22 juni 2010 17:58

idag lämnade ja äntligen bilen på verkstan för att byta avgassystemet.. tyvär ingen billig historia men sååå skönt att ha de gjort. ett sånt där "måste" mindre.


jag tog med mig Lisa, så när ja lämnat bilen promenerade vi till min kära lillebror, underbar bror som alltid ställer upp!

ca en timma tog de att gå... på vägen vart ja ju sugen på jordgubbar, mums. å inte är de någon billig historia de heller! helt sjukt!! 50 spänn!!!! för en liten förpackning!! men men, rolig som man är så köper man ju dom ändå...

Lisa stackarn va helt slut när vi kom till Rasmus, min bror.

värmen under dagen gjorde de ju inte bättre..

kändes lite jobbigt när vi skulle gå tillbaka till verkstan...

sista biten kändes de som att Lisa skulle falla ihop..

hon va så trött.. å de va så varmt..

men nu ligger hon å vilar iaf, har lite söta bilder på henne,

hon gick raka vägen till sängen..

här först bilder från när vi va hos Rasmus

   


Å här har hon lagt sig för att sova.. ;)

 

 

 


Av Hanna - 19 juni 2010 00:13

Började med klickern idag ;) va ju lite osäker först på hur de fungerade, men tänk vad praktiskt det är med internet ;P har hittat massa grymt bra information, så ja vågade mig på att börja.

började med att klicka-godis klicka-godis klicka-godis... hur länge mins ja inte men en stund.. där efter lite enkla kontaktövningar, ex  ögonkontakt mm. hon kan ju redan de, men de va nästan roligare med klickern, hon såg nästan ut att få en liten aha upplevelse ;)

jag lärde ju Lisa väldigt tidigt "vaker tass" vilket ja nästan ångrar eftersom hon nu hela tiden sitter å kraffsar med tassen/tassarna på en, och tar man fram handen är ju tassen där direkt, krafsande... så ja kunde inte låta bli att pröva och jag lyckades faktiskt få henne att nudda med nosen på min handflata istället!

så himla kul att de gick så lätt, då blir man lite peppad :)

Av Hanna - 18 juni 2010 10:11

nu va de ett tag sen ja skrev...

men ja har kännt mig så himla oengagerad.

allt liksom rullar på som vanligt..


men en rolig sak! min beställning till Lisa kom igår!

och ja vart riktigt nöjd med selen ja beställde

 

just den röda färgen valde ja oxå.

så snyggt till svart hund ;)

passade jätte bra, den va mjukare än ja trott, å de är ju väldigt posetivt.

så de blir bekvämt för skrotan att använda den.

Å klickern oxå... ja har ett hum om hur man använder den... får se om ja lyckas lära mig hur ja ska få till de.

vore ju kanske bra de ;)


Igår kväll kom ja fram till att jag ska lära Lisa markera på när min man får lågt blodsocker.

vad jag förstått så reagerar alla hundar på de, frågan är bara hur?

vi testade detta en gång... å då ville lisa inte va i närheten av honom...

en annan gång, de va precis innan vi skulle äta ( de va inte planerat )

så tyckte ja lisa betede sig lite lustigt, hon la huvudet i hans knä, och kurade ihop sig när han försökte fösa iväg henne, vi satt i soffan.. ja vet inte, hon kanske bara ville åt maten... men ja bad iaf adam kolla blodsockret, vilket låg på 1,8... jätte lågt... skulle så gärna vilja träna detta... och eftersom adam inte har samma intresse för hunden som jag har så blir de ju svårt att få henne att markera för honom, så ja tänker att hon får markera för mig... borde inte va omöjligt... ska bara klura ut hur vi ska nå målet..

tror ja kan ha nytta av klickern här. så de är iaf första steget!

Av Hanna - 9 juni 2010 21:25

teoretiska jägarprovet idag igen.. hade verkligen hoppats på att klara de..

men nej... haha 13 fel idag istället ;) känns så fånigt

dessutom så stänger skyttebanan nu, så jag får vänta till augusti innan jag kan göra ett nytt försök. så ja ska läsa på mer i böckerna Lagen och Vapen o skytte.. de är liksom de jag har svårast med..


så hoppas jag får ordning på de sen   

Av Hanna - 7 juni 2010 22:38

ja juste, jägarexamen... skrev teoriprovet idag. och som beräknat klarade jag de inte...   ynka två fel från att ha klarat de! 70 frågor och man skulle ha minst 60 rätt... 12 fel hadde jag. men jag får ett nytt försök på onsdag igen.

kostar bara 200:-   en gång okej, två ggr liite för mycket..

men kursen i sig va faktiskt väldigt billig så ja borde inte klaga!

och så illa gick de ju inte.   




Av Hanna - 4 juni 2010 20:20

tänka sig, ser ut att va några ynka fler än bara adam å sunniva som läser   


Hur som... känns lite som jag klängt runt som en apa på huset idag...

och för de mesta tycker ja om att börja med de jobbigaste, så har man ju de avklarat sen å resten känns inte lika jobbigt. Nu pratar ja ju såklart om att måla huset ;)

Målningen med falurödfärg är klart, så idag tog jag mig an vindskivorna, knutarna och fodren, dock inte allt men så mycket jag han med.

men vindskivorna va inte roliga att måla... även om huset inte är så högt så är de ändå för högt... dom e inte lätta att komma åt heller!! ja kom slutligen fram till att de va enklast att klättra upp på taket å "hänga" lite över kanten å måla. men ja kom ju inte åt allt ändå... så ja fick ta till stegen oxå, men fy tusan vad jag tycker de är jobbigt... drygt oxå... upp å ner för stegen hela tiden...


Åkte till gnesta oxå idag och hämtade adams son, go å trevlig grabb de, 8 år..

tycker de är kul, förut har han inte ätit så bra hos oss... men senaste gångerna har han ätit med god aptit ;) kunde inte låta bli att fråga om han blivit gladare i mat, lr om ja äntligen förstått vad han tycker om. vågade han inte riktigt svara på, men sa att lite av varje. ;) bra de vilket som tycker ja!!

han är så försiktig o snäll, hans pappa jobbade ju hela dagen så vi va själa, å han frågar mig så snällt hela tiden. vi köpte godis å glass på vägen hem, men han tar inget utan att fråga först.

så hade han en ide om att bygga en fågelholk, kanonide tänkte ja ;)

så ja berättade vart saker å ting fanns, hammare, spik, penna å måttband + plankor. så letade han rätt på allt han behövde, men de va jobbigt att såga så de fick va ;) men han har mycket ideer!


men nu har dagen gått å iaf jag är jätte trött.

jobbade natten till idag + att vi hade en utbildning på jobbet fram till 12 idag...

lite tråkigt men nödvändigt ;)

liksom att måla huset.. jobbigt men nödvändigt ;)

Skapa flashcards