Alla inlägg den 27 mars 2011

Av Hanna - 27 mars 2011 22:32

Känns som vi åkt bil hela dagen idag, åkte till svärfar i stjärnhov och

fika sen till eskilstuna igen.. de tog sin lilla tid, specielt med fika pausen där...

De har en tendens att dra ut på tiden ;) men lika trevligt är de för de! Tycker

lite synd om lisa som oxå får åka mycket bil... Mycket sitta stilla hela tiden..

Men på vägen hem stannade vi vid bergasjön, där vi bodde förut, lr ja,i

närheten. Så träffade Lisa en gammal gammal grann hund, så hon fick springa

av sig en del energi. Sen nu på kvällen har vi tränat med klicker igen.

Så jäkla roligt, ja får så otroligt mycket bättre kontakt med lisa tack vare den.

Vi har tränat Sitt, Stå, och Ligg. sitt och ligg kan hon ju sen lääänge.

Men stå är helt nytt för lill damen.

Och för att göra de lite roligare och inte för svårt så

växlade jag mellan sitt ligg och stå hela tiden.

Så tränar vi på "ner" vilket betyder att hon ska ligga

med hakan i golvet, vilket hon blir bättre å bättre på.


Sen undrar ja varför ja inte övat mer på komandot "nej" ??

Hon lyssnar inge vidare på de måste ja erkänna... Ganska bra ibland,

men ganska bra duger faktiskt inte, de är ju en avgörande

faktor till att hon inte kan va lös hur som helst..

Så vi tränade lite på de! "nej" super kul de med! Ja slängde ut en godis

på golvet och sa bestämt "nej" hon sprang efter först och ja hejdade

henne med handen och sa "nej" igen, klick som belöning för att hon stannat och sen varsågod. Hon fatta direkt. Absolut ingen dum hund de här! Slängde godis,

och precis när hon skulle ta godisen sa ja nej, och decimeter ifrån stannar hon,

tittar upp på mig, och klick,varsågod.

Sen sprang hon inte ens efter godisen utan tittade på

mig direkt, klick och varsågod såklart!


De svåra är att avbryta när man har som roligast.

Trevligt är de att hon ligger utmattad på golvet vid mina fötter nu. Inget nervöst trippande runt runt..

Tänk att lek ska va sån bra aktivering!

Presentation


Hej och välkommen till min blogg, jo de är jag bakom kameran ;)ni får gärna läsa mitt trams om ni nu orkar!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards